از هـمـه چــی ، بـا خــوســــار و خــوســـاریــا

از هـمـه چــی ، بـا خــوســــار و خــوســـاریــا

خودی که به درد " خدا " نخورد ...
بی خود است ...
خدا را در شکستن اراده ها دیدم ...
خود را خط می زنم ...
تا هر چه هست خدا باشد ...
.
.

" و من یتوکل علی الله ، فهو حسبه "

همین که " خدا " هست کافی است

آخرین مطالب

شانس ( قسمت آخر)

جمعه, ۱۰ آبان ۱۳۹۲، ۰۹:۱۵ ق.ظ

تحقیقی از"ریچارد وایزمن"روانشناس دانشگاه هارتفورد شایر

چرا برخی مردم بی‌وقفه در زندگی شانس می‌آورند درحالی که سایرین همیشه بدشانس هستند؟ مطالعه برای بررسی چیزی که مردم آن را شانس می‌خوانند، ده سال قبل شروع شد.  می‌خواستم بدانم چرا بخت و اقبال همیشه در خانه بعضی‌ها را می‌زند، اما سایرین از آن محروم می‌مانند. به عبارت دیگر چرا بعضی از مردم خوش‌شانس  و عده دیگر بدشانس هستند؟

آگهی‌هایی در روزنامه‌های سراسری چاپ کردم و از افرادی که احساس می‌کردند خوش‌شانس یا بدشانس هستند خواستم با من تماس بگیرند. صدها نفر برای شرکت در مطالعه من داوطلب شدند و در طول سال‌های گذشته با آنها مصاحبه کردم،زندگی‌شان را زیر نظر گرفتم و از آنها خواستم در آزمایش‌های من شرکت کنندنتایج نشان داد که این افراد به کلی از این موضوع غافلند، کلید خوش‌شانسی یا بدشانسی آنها در افکار و کردارشان نهفته است. برای مثال، فرصت‌های ظاهرا خوب در زندگی را در نظر بگیرید. افراد خوش‌شانس مرتبا با چنین فرصت‌هایی برخورد می‌کنند، درحالی که افراد بدشانس نه.

با ترتیب دادن یک آزمایش ساده سعی کردم بفهم آیا این مساله ناشی از توانایی آنها در  شناسایی چنین فرصت‌هایی است یا خیر.  به هر دو گروه افراد خوش شانس و بدشانس روزنامه‌ای  دادم و از آنها خواستم آن را ورق بزنند و بگویند چند عکس در آن هست.به طور مخفیانه یک آگهی بزرگ را وسط روزنامه قرار دادم که می‌گفت: اگر به سرپرست این مطالعه بگویید که این آگهی را دیده‌اید، 250 پوند پاداش خواهید گرفت. این آگهی نیمی از صفحه را پر کرده بود و با حروف بسیار درشت چاپ شده بود. با این که این آگهی کاملا خیره کننده بود، افرادی که احساس بدشانسی می‌کردند عمدتا آن را ندیدند، درحالی که اغلب افراد خوش‌شانس متوجه آن شدند.

 مطالعه من نشان داد که افراد بدشانس عموما عصبی‌تر از افراد خوش‌شانس هستند و این فشار عصبی توانایی آنها در توجه به فرصت‌های غیرمنتظره را مختل می‌کند. در نتیجه، آنها فرصت‌های غیرمنتظره را به خاطر تمرکز بیش از حد بر سایر امور از دست می‌دهند.

 برای مثال وقتی به مهمانی می‌روند چنان غرق یافتن چیزهای دیگری هستند که فرصت‌های عالی برای یافتن دوستان خوب را از دست می‌دهند. آنها به قصد یافتن مشاغل خاصی روزنامه را ورق می‌زنند و از دیدن سایر فرصت‌های شغلی باز می‌مانند.

افراد خوش‌شانس آدم‌های راحت‌تر و بازتری هستند، در نتیجه آنچه را در اطرافشان وجود دارد و نه فقط آنچه را در جستجوی آنها هستند می‌بینند.

 تحقیقات من در مجموع نشان داد که آدم‌های خوش‌اقبال  براساس چهار اصل، برای خود فرصت ایجاد می‌کنند.

 اول : آنها در ایجاد و یافتن فرصت‌های مناسب مهارت دارند،

دوم : به قوه شهود گوش می‌سپارند و براساس آن تصمیم‌های مثبت می‌گیرند.
سوم : به خاطر توقعات مثبت، هر اتفاقی نیکی برای آنها رضایت بخش است.
چهارم : نگرش انعطاف‌پذیر آنها، بدبیاری را به خوش‌اقبالی بدل می‌کند.

 

در مراحل نهایی مطالعه، از خود پرسیدم آیا می‌توان از این اصول برای خوش‌شانس کردن مردم استفاده کرد. از گروهی از داوطلبان خواستم یک ماه وقت خود را صرف انجام تمرین‌هایی کنند که برای ایجاد روحیه و رفتار یک آدم خوش‌شانس در آنها طراحی شده بود. این تمرین‌ها به آنها کمک کرد فرصت‌های مناسب را دریابند، به قوه شهود تکیه کنند، انتظار داشته باشند بخت به آنها رو کند و در مقابل بدبیاری انعطاف نشان دهند.

 یک ماه بعد، داوطلبان بازگشته و تجارب خود را تشریح کردند. نتایج حیرت انگیز بود:

 80 درصد آنها گفتند آدم‌های شادتری شده‌اند، از زندگی رضایت بیشتری دارند و شاید مهمتر  از هر چیز خوش‌شانس‌تر هستند. و بالاخره اینکه من عامل شانس را کشف کردم.

 

چند نکته برای کسانی که می‌خواهند خوش‌اقبال شوند

 به غریزه باطنی خود گوش کنید، چنین کاری اغلب نتیجه مثبت دارد.

با گشادگی خاطر با تجارب تازه روبرو شوید و عادات روزمره را بشکنید.
هر روز چند دقیقه‌ای را صرف مرور حوادث مثبت زندگی کنید
.

 

زندگی تاس خوب آوردن نیست، تاس بد را خوب بازی کردن است
۹۲/۰۸/۱۰ موافقین ۰ مخالفین ۰
حامد پرویزی

نظرات  (۱۰)

نظرمن اینکه  شانسی نیست 

 

گاهی   قسمته تقدیره  من هیچ چیزی رو شانشی نمی دنم

 

 

مثل جسدی که توی گور افتاده
تبعید شدم به جای دور افتاده
وضعیت من هیچ ندارد فرقی
با وضع نهنگی که به تور افتاده

 

 

    

..
..
ღღ
...
ღღ
.......................

...........
...
...........

...........
..............
...........
..............
...........
................
...........
ღღღღ ......
...........
ღღღღღღ........
....................................................

..........................@@..@@.............

..........................@@..@@.............

..............................@@................

..............................@@...............

 

 

پاسخ:
سلام
دور از جونتون
جالب بود
من هم همه اینها رو حس کردم.
از یه روزی گفتم من خوش شانسم و از اون روز بدبیاری نداشتم. و اگر اتفاق بدی برام می‎افتاد بدون ناراحتی اون رو از سر می‎گذروندم....
پاسخ:
نظرتون درباره موفقیت هایی که اصلا دست خود فرد نیست چیه؟
آیکن چاپول

خیلی جالب بود-تشکر

شاید اینکه یه وقتا حس میکنیم اتفاقات بد پشت سر هم برامون میافته یا اینکه افتادیم روی چرخه  بد بیاری به این جمله مرتبط باشه" افراد بدشانس عموما عصبی‌تر از افراد خوش‌شانس هستند و این فشار عصبی توانایی آنها در توجه به فرصت‌های غیرمنتظره را مختل می‌کند. در نتیجه، آنها فرصت‌های غیرمنتظره را به خاطر تمرکز بیش از حد بر سایر امور از دست می‌دهند"
پاسخ:
سلام
نمیدونم من که دیگه کم آوردم چی بگم
جسارتا اصول 1 تا 4 را قبول ندارم
اعتقاد من ( که بر مشاهده عملی و عینی لستوار است) این است که : قدیمی میگفتند " خدا یار ... تنبل ها... است"
مثلا این سری فلاسفه موفقیت فرد را حاصل شانس نمیدانند بلکه حاصل دقت و مهارت و پشتکار فرد در استفاده از فرصتها میدانند در حالی که بنده بسیار دیده ام افرادی را که هیچیک از این پارامترها را ندارند و اصلا هر و نر رو از هم تشخیص نمیدهند ولی " موفقند" !
البته کارشناسان مخالف شانس ، با آسمون ریسمون کردن و بازی با کلمات حتی نظریه خود را هم اثبات میکنند و ظاهرا من نوعی را محکوم میکنند ولی واقعیت چیز دیگری است آنان صرفا در سخنوری ماهرند و بس.
 
پاسخ:
خیلی از این شانسا دست ما نیست آخه که بگیم با کارو تلاش بیشتر ما هم میتونیم به دستشون بیارم
مثلا برنده شدن توی یه قرعه کشی چه کارو تلاشی رو از طرف ما میطلبه؟؟؟
تو و مخالفین شانس هر دو بیایین تا من تاس بد بهتون بدم ببینم چطوری بازی میکنید تا منم یاد بگیرم !!!...؟؟؟!!!
پاسخ:
کی گفته من مخالف شانسم؟؟؟؟؟؟؟
اصلا اونی که توی قرعه کشی بانک n میلیون برنده میشه با ده هزار تومن موجودی یا اونی که با خرید یه بسته چای کیسه ای یه ماشین n میلیونی برنده میشه پس چیه؟؟؟
با پشتکار و تلاششون برنده شدن؟؟
اصلا داریم مرررررررررردم؟؟؟؟؟؟؟؟

سلام خوب و اموزنده بود به منم سر بزنkhansarnet.blogfa.com
پاسخ:
سلام
به روی چشم 
به جمله من دقت کن
نگفتم که تو مخالفی
گفتم "تو" و "مخالفین" ، "هر دو" ببیایین تا ....
پاسخ:
بله
منم هم نظر شما هستم فامیل عزیز
شاید بدشانسی هم جدیدا از ژنتیک پیروی میکنه
1- ژنتیک؟ نــــــــــــــه گمون نکنم مرتبط باشه
2- فامیل؟ نــــــــــــــه رفیــــــــق
پاسخ:
میدونم دوست عزیز من
ولی شاید یه خوش شانسی برای هفت پشت طرفم خوش شانسی بیاره
_____________________________________________________________

دارم به این نتیجه میرسم که خیلی به صلاح نیست بیشتر از این درباره " شانس " حرف بزنیم
چیزی که به من مربوط نیست به من ربطی نداره:)
به من مربوط نیست که کی چه‎طور به چی رسیده.
ممکنه دیگران موقعیت‎هایی براشون ایجاد شده باشه اما این دلیل نمی‎شه که من نتونم برای خودم موقعیت ایجاد کنم.
بحث عدالت و مساوات نیست بحث وظیفه فردی هر انسانه.

می‎دونی چند درصد انسانهای کره زمین با مقدار بهره وری من و تو غذایی برای خوردن و سقفی برای خوابیدن دارند؟
می‎دونی تو هند برای یک وعده غذا یک روز کار می‎کنند؟
می‎دونی تو چین زن و شوهر تمام وقت کار می‎کنند تا بتونند تو یه سوییت 20 متری زندگی کنند؟
تا حالا شانس خودت رو با یه پسر همسن خودت تو سومالی مقایسه کردی؟

ضمنا به نظرم اصل تلاش و زحمت خوشبختیه نه به دست آوردن پول. یقین دارم کسانی که بدون زحمت به موقعیتی برسند خوشبخت نیستند. 
پاسخ:
1-من نگفتم کی چجوری به چی رسیده مطمئنا به منم مربوط نیست
2-به نظر شما من چجوری میتونم بری برنده شدن توی قرعه کشی بانک برای خودم موقعیت ابجاد کنم؟؟؟
3-توجه من فقط بر مسائل مادی این قضیه نبوده ولی شاید چون این مسائل عینی تر و ملموس تر بودند تکرار شدن بیش از حدشون موجب اشتباه شده
4-مسلما همه ما چیزایی رو  داریم ک بهش افتخار کنیم که دیگران ندارند مثل اینکه قطعا از خوشبخی و خوش شانسیمون بوده که توی کشوری به دنیا اومدیم که مسلمونیم و صدالبته که شیعه مرتضی علی (ع) هستیم
پس شاید بتونیم اسمشو خوش شانسی هم بزاریم
خوش به حال اونایی که همیشه خوش شانس هستند ما که تا حالا گوشه ای از شانس رو ندیدیم
پاسخ:
شانس بالاتر از اینکه با من فامیلی.......

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی